۱۳۹۳/۰۹/۰۳

جای لعلی ها خالی است!

لعل و سرجنگل یکی از ولسوالی های پر نفوس هزاره جات است. لعلی ها در همبستگی هزاره ها و تشکل حزب وحدت نقش بسزای داشتند، «سید محمد امین سجادی» یکی از چهره های اثرگذار و برجسته حزب وحدت و همدم خاص بابه مزاری بود. اما حالا در شرایط حساس در سهم گیری از قدرت سیاسی نقش لعلی ها بی رنگ است و جای لعلی ها در عرصه های مختلف خالی است. هزاره های دیگر نقاط به طور پیوسته در همه ی عرصه ها حضور داشته اند، از رسانه تا مدیریت قدرت و استادی دانشگاه ها از وجود شان خالی نبوده و به طور انداموار فعالیت نموده اند. اما لعلی ها در یک عزلت مرگبار و خفقان به سر برده و دارند در سکوت می پوسند. در حکومت قبلی لعلی ها یک وزیر در کابینه داشتند که به غیر از مشاوران و دوستانش، کسی حتا از نامش خبر نداشته و ندارند. «دکتر حسن عبداللهی» وزیر شهر سازی و مسکن، که در رابطه به لعل و مشکلات لعلی ها از شمار بی خاصیت ترین افراد به حساب می رود. فرد دیگری از لعل «دکتر جعفرمهدوی» دبیرکل حزب ملت یکی از انشعابی های حزب محمد محقق که مردم به لعلی بودن ایشان دل خوش نموده بودند، اما مهدوی در هر جمعی که رسید خود را از همان جا معرفی کرد و منکر لعلی بودنش شد. زادگاه فرد در واقع همه چیز فرد است و پیوند فرد با زارگاهش ناگسستی است ولی ایشان گسست. از مهدوی فقط شرارت ها و معامله گری ها برای لعلی ها ماند که «عبدالحمید ناطقی» نماینده مورد حمایت ایشان در شورای ولایتی غور، اعتماد مردم لعل را به داود غفاری فروخت تا غفاری به سنا برود. در دانشگاه ها و محیط های اکادمیک که از لعلی ها هیچ خبری نیست که روی شان به عنوان کادر علمی حساب شود. از چهره های علمی و اکامیک لعل «اسد بودا» است که در «مدینه فاضله» خود گم شده است و در ارزگان خیال خود آواره و سرگردان می گردد و غم بردگان هزاره در دوران عبدالرحمان را می خورد و از دختران «کوبانی» می نویسد، ولی در زادگاهش دختران در زیر «سبد چل/ فضله حیوانات» قامت شان خم شده و گیسوان پری_گونه ی شان در «غال»کردن سفید شده اند.
ولایت بامیان قلب هزارستان بزرگ است و نمادِ از مشت هزاره ها که همه در آن به یکی بودن و وحدت شان معنی می بخشند، اما از حضور لعلی ها در موسسات و دانشگاه بامیان به عنوان استاد یا حداقل یک کارمند دهن دروازه هم خبری نیست. مل پاسوال خدایار قدسی قومندان امنیه بامیان در طول یک سال وظیفه ی که در بامیان دارد، حد اقل یک بار در جمع دانشجویان لعلی حاضر نشده و گویا خود را از لعل نمی داند و عار می کند که خودش را لعلی بداند.
در رسانه های صوتی و تصویری از لعلی ها هیچ کسی نیست که در برابر دوربین از مشکلات لعل بگوید و زبان گویایی لعلی ها در جهان رسانه ی باشد. در هیچ گفتمان شاهد تحلیل گر و کارشناس لعلی در موضوعات مختلف نیستیم. در عرصه ی نظامی و اردو کشور تنها جنرال لعلی ها «مراد علی مراد» است که با یگ گل بهار نمی شود. جای لعلی ها در کل در تمام عرصه ها خالی است و اگر کدام لعلی ای که در جای رسیده به لعلی بودنش پشت کرده و پیوند خود را با لعل قطع کرده است. لعل و سرجنگل تبدیل به سرزمین نفرین شده ها و گورستان مرده های متحرک شده است.

هیچ نظری موجود نیست: